Ylioppilaskuntani uuden kalenterin sisätakakannessa on Mauri Antero jänispuvussa ja iso teksti ”TV-MAKSU PITÄÄ MAKSAA”. Tämä ei tietysti ole mitään uutta, vaan viranomaiset ovat kunnostautuneet tv-maksun mainostamisessa jo pitkään, mainoksia on likimain kaikissa aikakaus- ja sanomalehdissä sekä kaupallisilla tv-kanavilla. MusicTV:lläkin muistan joskus nähneeni tv-maksumainoksen.
Mitäpä jos niitä tv-maksutuloja ei käytettäisi tv-maksujen mainostamiseen, vaan siihen mihin ne on kerätty? Aika vallankumouksellinen idea varmasti, mutta aika monen tv-maksun maksajan maksut menevät nykyisin tuohon mainontaan.
Paitsi että tv-maksumainokset ovat typeriä ja ärsyttäviä, ja niihin kuluu tv-maksutuloja, joille olisi käyttöä varsinaisessakin toiminnassa, niin niistä on myös muutakin haittaa. Ne nimittäin nostavat lehti- ja tv-mainonnan kysyntää, jolloin mainosten hinnat nousevat muillekin mainostajille. Kärjistetysti voidaan siis sanoa, että tv-maksuilla rahoitettu tv-maksumainonta nostaa myös kaikkien muiden tuotteiden ja palveluiden hintoja! (Joskin varsin marginaalisesti, mutta kuitenkin.) Jotain rajaa.