(Julkaistu alunperin vaaliblogissa 14.9.08.)
(Lähetetty alunperin Keskisuomalaisen yleisönosastolle 5.9.08, jossa julkaistu 15.9.08.)
Paikallisliikenteestä
Paikallisliikennekeskustelu näyttää taas virinneen näin kuntavaalien alla ja äänestäjille luvataan suunnasta jos toisestakin parempaa, monipuolisempaa ja halvempaa joukkoliikennepalvelua. Pääkaupunkitason älyttömyyksiin eli “ilmaisen” joukkoliikenteen lupaamiseen ei ole kuitenkaan kukaan tainnut täällä Jyväskylässä sortua, ainakaan vielä.
Olemme jo käytännössä nähneet miten kaupungin säätelemä ja tukema monopolimuotoinen paikallisliikenne toimii. Kyytimaksujen hinnat laukkaavat ylöspäin kovemmin kuin hinnat keskimäärin ja samalla ajetaan sekä tupaten täysiä että tyhjyyttään ammottavia vuoroja autoilla, jotka jäävät entistä useammin tien varteen. Mutta onhan niissä hienot aikataulunäytöt, jotka toimivat ainakin välillä, puhumattakaan Vapaudenkadun entistä upeammista pysäkeistä.
Kaupunkivetoinen systeemi, riippumatta siitä onko se kaupungin omistuksessa vai ei, keskittyy siihen mikä näyttää ja tuntuu hienolta. Itse palvelu on sivuseikka. Eihän sen parantamisesta enää edes voisi tehdä vaalilupauksia, mikäli se toimisi hyvin!
Minusta paikallisliikenteen muoto on yhdentekevää, siis ajetaanko sitä busseilla, lähijunilla, minibusseilla, takseilla tai näiden yhdistelmällä. Tärkeää on se, että paikallisliikenne vastaa mahdollisimman hyvin käyttäjiensä tarpeisiin eikä mihinkään muuhun, kuten vaikkapa poliitikkojen unelmiin paremmasta maailmasta.
Tämä lopputulos on saavutettavissa vain vapaiden ja kilpailtujen markkinoiden kautta, jolloin kysynnän ja tarjonnan laki ratkaisee palvelutason ja hinnat. Jos tiettyjä ryhmiä, kuten opiskelijoita tai lapsia, halutaan tukea julkisista varoista, se tulee hoitaa tukena kyseisille ryhmille (esim. palvelusetelit) eikä työntämällä verovaroja suoraan yrityksille.
Pasi Matilainen
Puheenjohtaja, Keski-Suomen Liberaalit
Kuntavaaliehdokas (Kok., sit.)
Jyväskylä
One thought on “Mielipidekirjoitus: Paikallisliikenteestä”