Virheeni eilisessä A-talk-ohjelmassa

Sanoin eilisen A-talk-ohjelman lopussa, että YK:n hallitustenväliten ilmastopaneeli IPCC olisi saanut rahaa ExxonMobililta. Tämän väitteen luin sivusilmällä Googlen hakutuloksista eilen iltapäivällä matkatessani Vihreillä Rautateillä Jyväskylästä Helsinkiin. En lukenut väitteen lähdettä, eikä tarkoituksenani ollut mainita asiaa ensinkään. Innostuin vain ohjelman lopuksi hieman liikaa ja sammakko karkasi suustani. Pahoittelen virhettäni. (Öljyrahaa tosin on mukana ilmastotutkimuksessa, esimerkiksi CRU:n rahoittajiin lukeutuu BP.) Muiden esittämieni väitteiden takana seison (esimerkiksi öljy- ja energiayhtiöiden ja tiettyjen muiden suuryritysten hyötyminen ilmastohypestä on tosiasia) ja palaan näihin myöhemmin.

Pasi J. Matilainen
Puheenjohtaja, Ilmastofoorumi ry

(Kirjoitus julkaistu alunperin Ilmastofoorumi ry:n blogissa.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *