Tiedote: Sosiaalinen Vaalikone toimii äänestäjien ehdoilla Facebook®-alustalla

Sosiaalinen Vaalikone toimii äänestäjien ehdoilla Facebook®-alustalla

JYVÄSKYLÄ — 13.8.2008 — Jyväskyläläinen nettiaktiivi on julkaissut Sosiaalisen Vaalikoneen, joka on uudenlainen, sosiaalisiin verkostoihin perustuva vaalikone Facebook-sovellusalustalle. Facebook-sovellusalusta mahdollistaa yrityksille ja kehittäjille sovellusten rakentamisen Facebook-sivustoon. Sosiaalinen Vaalikone sallii satojen tuhansien suomalaisten Facebook-käyttäjien kysyä omat kysymyksensä ehdokkailta ja löytää itselleen parhaat poliittiset osumat sekä ehdokkaiden että kanssakäyttäjien joukosta.

“Perinteiset vaalikoneet kysyvät ehdokkailta mitä niiden tekijät haluavat kysyä,” kommentoi sovelluksen kehittäjä Pasi Matilainen, “Tällä kertaa äänestäjät pääsevät itse tenttaamaan ehdokkaita. Samalla saattaa hyvien ehdokkaiden lisäksi löytyä samanmielisiä uusia tuttavuuksia ja uusia puheenaiheita kavereiden kanssa.”

Sosiaalinen Vaalikone toimii laskemalla pisteet ehdokkaille niistä kysymyksistä, joihin sekä käyttäjä että ehdokas ovat vastanneet. Käyttäjät, joihin myös ehdokkaat itse kuuluvat, tekevät jatkuvasti uusia kysymyksiä, joihin vastataan vaihtelevilla nopeuksilla. Omat tulokset kannattaakin tarkastaa usein, sillä ne saattavat muuttua käyntikertojen välilläkin, vaikka ei itse vastaisi uusiin kysymyksiin. Vaalikonekysymykset voi luokitella koko maata koskeviksi tai rajata ne johonkin tiettyyn kuntaan, uutta kuntajakoa noudattaen.

Facebookin missio on antaa käyttäjilleen mahdollisuus jakaa tietoa ja tehdä maailmasta avoimempi ja kytkeytyneempi. Facebookin käyttäjät viestivät ja jakavat tietoa keskenään ihmisten välisten yhteyksien ja suhteiden muodostaman sosiaalisen verkoston kautta. Yli 90 miljoonalla aktiivisella käyttäjällään Facebook on maailman neljänneksi käytetyin sivusto.

Facebook julkaisi toukokuussa 2007 Facebook-sovellusalustan, joka mahdollistaa yrityksille ja kehittäjille integroitumisen Facebook-alustaan ja sovelluksiensa tuomisen miljoonien käyttäjien saataville. Yli puolet Facebookin käyttäjistä palaa sivustolle joka päivä, mikä tarjoaa vertaansa vailla olevan jakelupotentiaalin sovelluksille sekä mahdollisuuden rakentaa erittäin hyvin ihmisten arkeen istuvaa liiketoimintaa.

Pasi Matilainen on jyväskyläläinen nettiaktiivi, opiskelija ja sovelluskehittäjä, joka on pitänyt pasi.fi -blogiaan syksystä 2003 ja osallistunut sekalaisiin nettiprojekteihin viimeisen vuosikymmenen aikana. Hän toimii sivutoimisesti yksityisenä elinkeinonharjoittajana toiminimellä Pasi Matilainen Solutions.

Facebook® on Facebook Inc:n rekisteröity tavaramerkki.

Sosiaalinen Vaalikone löytyy osoitteesta http://apps.facebook.com/sosiaalinenvaalikone/ ja sen käyttö edellyttää Facebook-käyttäjätiliä.

One thought on “Tiedote: Sosiaalinen Vaalikone toimii äänestäjien ehdoilla Facebook®-alustalla”

1. Hei !
    Kaikkeen en voi yhtyä Sinun Pasi linjauksissasi
    mutta se ei liene asiani.
    Tärkeintä olisi nyt se , että kaikki kävisi
    joko ennakkoon tai vaalipäivänä antamassa
    äänensä.Se on todellista vallankäyttöä.
    Nyt ei tulisi ajatella Aihan siellä samat päättää, Ei mikään muutu,jne.
    Muutos on nyt mahdollinen.Nekin saa käyttää
    valtaansa,jotka ei enen ole sitä käyttänyt.