Muista aina käteinen raha junassa

Koska tämä kirjoitus näyttää saavan paljon huomiota, lienee syytä painottaa, että allaoleva on sivustakatsojan näkemys ja sekin toisen käden kautta (en itse ollut paikalla). Odotan edelleen VR:n kannanottoa asiaan, ja päivitän sen heti tänne, kun VR ilmoittaa jotain.

Pendolino_perus_ikoni.jpg
Kuva: VR

Eilinen pikajuna 710 Kouvolaan saattaa vielä nousta puheenaiheeksi. Raportti junasta nimittäin kertoo Kuopiossa junaan nousseesta 50-60-vuotiaasta miehestä, jolla ei ollut mukanaan käteistä rahaa, vaan ainoastaan pankkikortti. Konduktöörien maksupäätteet eivät kuitenkaan juuri eilen toimineet, ja siitäkös soppa syntyi.

Mies ei siis voinut ostaa junalippua, koska hänellä ei ollut rahaa ja kortilla ei voinut maksaa. Hän oli siis liputon matkustaja, jollaiset VR:n politiikan mukaan poistetaan junasta. Töitään tekevä junan henkilökunta soitti virkavallan poistamaan miehen junasta Suonenjoella, joka on seuraava asema Kuopiosta nähden. Tilanteen selvittämiseksi kanssamatkustajat tarjoutuivat maksamaan miehen lipun, mutta tämä ei enää auttanut, koska poliisi oli jo tilattu. Kyrpiintynyt miesmatkustaja poistettiin junasta Suonenjoella ja matka jatkui.

Tällä hetkellä emme tiedä ehtikö mies esimerkiksi taksilla Pieksämäelle vaihtoyhteyteensä vai mahtoiko hän ajaa vuokrakyydillä koko matkan määränpäähänsä, mikä se sitten olikin. Mikäli lisätietoa ilmenee, se tietenkin päivitetään tänne.

Sitä odotellessa voi kuitenkin miettiä meniköhän tämä homma ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Pitäisikö VR:n konduktöörien käyttää omaa päätään (jos siellä mitään sisällä on) vai pitäisikö aina ja kaikkialla noudattaa jokaista sääntöä ja momenttia, jopa tällaisissa poikkeustilanteissa, kun tekniset ongelmat estävät maksun, eikä asiakkaan maksuhaluttomuus.

Näköjään muuten kannattaa pitää aina käteistä rahaa mukanaan. Eihän sitä koskaan tiedä milloin tulee yhteistyökyvyttömiä asiakaspalvelijoita vastaan.

Lisäys klo 10:43: VR:n tiedottaja ei soittaessani tuntenut tapausta, mutta henkilökunnan pitäisi olla teknisten ongelmien suhteen ymmärtäväisiä. Hän kuitenkin lupasi selvittää asiaa ja ilmoitella, jos lisätietoja ilmenee.

6 thoughts on “Muista aina käteinen raha junassa”

  1. Käsittämätöntä toimintaa konduktööriltä. Pari kertaa olen junassa nähnyt nuoria, joilla on vain Visa Electron, joka tietysti ei kelpaa. Konduktööri on sanonut, että no, juokse seuraavalla asemalla automaatille ja nosta käteistä niin katsotaan sitä lippua sitten myöhemmin. Tietysti vilunkipeliä pelaava pääsee näin helposti asemanvälin eteenpäin.

  2. Kerran itse pääsin junassa kuuntelemaan junapoliisin ryöpytystä nuorelle miehelle, joka yritti matkustaa pummilla eikä suostunut maksamaan lippua, koska “köyhien ei pitäisi tarvita maksaa” ja “rikkaat pääsevät suhteessa halvemmalla” ja “junaliput ovat riistokapitalistinen tulonsiirto köyhiltä rikkaille.” Poliisisedän antaman palautteen kuunteleminen oli riemukkainta pitkään aikaan, siinä lähdettiin ihan Suomen sodista liikkeelle. 😀

  3. No, pistän tämän yhden konnarin mokailujen piikkiin, VR:n konnareiden ystävällisyys on ihan eri tasolla kuin 80-luvulla tai 90-luvun alussa. Itelläni on joskus ollut vähän vastaava tilanne eikä silloin poliiseja kutsuttu.

    Varmaan yksittäistapaus. Taitaa VR:n ongelmat piillä muualla kuin asiaansa osaamattomien konnareiden keskuudessa. Väitän että suurimmat ongelmat on eduskunnassa ja liikenneministeriössä.

  4. Itselläni sattui hieman rinnastettavissa oleva tapaus pankkikortin kanssa, ei toki olosuhteiltaan vastaava, mutta kuitenkin.

    Olin eräässä tapahtumassa tilannut syötävää, saanutkin syötäväni ja antanut pankkikorttini maksua varten. Vaan eipä toiminut heidänkään laitteensa, jonka tuloksena sain korttini takaisin ja ilmaisen aterian.

    Sama olisi tässäkin ollut kohdallaan, koska myyjän laitteisto, eli VR:n maksupääte ei toimi, ei voida vastuuta siirtää asiakkaalle eli matkustajalle.

    Tilannekohtaista toki varmasti ollut tämäkin, mutta ymmärrettävästi erittäin harmillista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *